project Afrika - dieren

Batikken, met wax katoen bewerken en daarna schilderen.
   

     

TExtiel - vilten

Maak een bal van vilt - een tennisbal 'versieren en bekleden'. 
 
De leerlingen versieren een bal met verschillende kleuren schapenwol, 
steeds kleine plukjes toevoegen tot er genoeg op zit. 

        
Met water en zeep de bal rollen, zodat de wol gaat krimpen en vast blijft zitten. 
       
Resultaat: een leuke gekleurde bal!

tekenen

Linosnede maken van een dier

Leerlingen van onderbouw 3 en 4 hebben een aantal weken gewerkt aan een linoleumsnede in twee kleuren. Eerst hebben ze om te oefenen verschillende dieren nagetekend uit een voorbeeldboekje, en toen dat steeds beter lukte, een dier naar eigen keuze getekend op het plaatje linoleum. Voor de eerste druk zijn alleen de lijnen van de tekening uitgesneden met een guts. De lino wordt nu afgedrukt in de eerste kleur. 
   

  
Vervolgens wordt de omgeving van het dier (gedeeltelijk) weggesneden en kan er een tweede kleur over de eerste heen worden gedrukt, zo precies mogelijk. 
Iedereen heeft vier afdrukken gemaakt in verschillende kleuren.

Kunststage

Kunststage middenbouw

Het doel van de kunststage is onder andere de leerlingen kennis te laten maken met verschillende  werkplekken, waar ze in de toekomst terecht kunnen als ze het leuk vinden om creatief bezig te zijn. 

Ze leren wat er zoal te doen is op het gebied van de kunst en gaan een kijkje nemen in een aantal musea, zoals onder andere het Rembrandthuis, het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum.

Krukjes in elkaar timmeren op de houtwerkplaats en ze daarna beschilderen op het atelier


Gemaakt bij textielatelier De Draad
  (noord)

Het Rijksmuseum   
       

      
Bezoek aan het Rijksmuseum en zelfportretten maken naar aanleiding van schilderijen van

Het Rembrandthuis

      

Rondleiding en workshop etsen

Textiel

                           

Deze onderbouwgroep maakt verschillende wandkleedjes (soort schilderij van stof) met elkaar. Elk heeft een keuze gemaakt qua onderwerp. Er zijn vier leeuwen, een gouden boom met hartjes en vogels in de blauwe lucht!

We gebruiken verschillende technieken, eerst gaan ze nu alles aan elkaar spelden, dan rijgen met naald en draad en vervolgens op de naaimachine aan elkaar naaien. 

TEXTIELOPDRACHT 

 

           

Kay zit in de middenbouw en heeft dit jaar onder andere textiel als een van de kunstvakken. Hij heeft een aantal weken hard gewerkt aan dit zijdeschilderij tijdens deze lessen.  En met een heel mooi resultaat!!

FILMPROJECT INDIA

 Klas MB5 heeft een aantal weken hard gewerkt aan  een stop-motionfilm over India. De leerlingen hebben eerst samen afgesproken wat ze in het filmpje willen laten zien over India. Daarna hebben ze tekeningen gemaakt en zoals op de foto te zien is hebben ze daarna samen met Bart een stop-motionfilm gemaakt.